Sunday 5 January 2014

Beberapa Manfaat Jintan Hitam

1.Menguatkan sistem kekebalan tubuh 
Jintan hitam / Habbatus sauda dapat meningkatkan jumlah sel-sel T yang baik untuk meningkatkan sel-sel pembunuh alami. Prof. G.Reimuller, Pengarah Institut Imunologi dari Universiti Munich mengakui bahawa ekstrak habbatus sauda berkhasiat meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan dapat digunakan sebagi bioregulator. Dengan demikian habbatus sauda dapat dijadikan ubat bagi penyakit yang menyerang kekebalan tubuh seperti kanser dan AIDS.

2. Meningkatkan daya ingatan dan konsentrasi
Dengan kandungan asam linoleat (omega 6) dan asam linolenat (omega 3), habbatus sauda merupakan nutrisi bagi sel otak yang berguna untuk meningkatkan daya ingat dan kecerdasan. habbatus sauda juga memperbaiki peredaran darah ke otak dan sangat sesuai diberikan pada anak usia pertumbuhan dan warga tua.

3. Meningkatkan bioaktiviti hormon
Hormon adalah zat aktif yang dihasilkan oleh kelenjar endokrin yang masuk dalam peredaran darah.Salah satu kandungan habbatus sauda adalah sterol yang berperanan aktif dalam sintesis dan bioaktivitas hormon.

4. Meneutralkan racun dalam tubuh
Racun dapat mengganggu metabolisme dan mengurangkan fungsi organ penting seperti hati, paru-paru dan otak. Keracunan boleh menimbulkan gejala berupa cirit-birit, pening, gangguan pernafasan dan daya tumpuan yang menurun. Habbatus sauda yang mengandung saponin dapat meneutralkan dan membersihkan racun dalam tubuh.

5. Mengatasi gangguan tidur dan stress
Saponin yang terdapat di dalam habbatus sauda mempunyai fungsi seperti kortikosteroid yang dapat mempengaruhi metabolisme karbohidrat, protein dan lemak serta mempengaruhi fungsi jantung, ginjal, otot tubuh dan syaraf. Saponin berfungsi untuk mempertahankan diri dari perubahan lingkungan, gangguan tidur dan dapat menghilangkan stress.

6. Anti histamin / anti alahan
Alahan adalah zat yang dilepaskan oleh rangkaian tubuh yang memberikan reaksi alergi seperti pada asma. Dari minyak habbatus sauda dapat diasingkan ditymoquinone. Kompaun pada minyak yang meruap (mudah menguap) ini disebut nigellone. pengambilan minyak ini memberi kesan positif terhadap pesakit asma. Kajian yang dilakukan Nirmal Chakravaty MD tahun 1993 membuktikan bahawa kristal dari nigellone memberikan kesan supressive. Kristak-kristal ini dapat menghambat protekinase C, sebuah zat yang memicu pelepasan histamin. Kajian lain membuktikan hal sama. Ahli imunologi dari Universiti Munich Dr. Med Peter Schleincher melakukan ujian terhadap 600 orang yang menderita alergi. Hasilnya cukup meyakinkan, 70% yang menderita alergi terhadap serbuk, jerawat dan asma sembuh setelah diberi minyak nigella (Habbatus sauda).

7. Memperbaiki saluran pencernaan dan sebagai anti bakteria
Habbatus sauda mengandungi minyak atsiri dan meruap yang telah diketahui manfaatnya untuk memperbaiki pencernaan. Secara tradisional minyak atsiri digunakan untuk ubat cirit-birit. Tahun 1992, jurnal Farmasi Pakistan memuatkan hasil kajian yang membuktikan bahawa minyak meruap dari habbtaussauda lebih mampu membunuh strainbakteri V Colera dan E Coli berbanding dengan antibiotik seperti Ampicillin dan Tetraciclin.

8. Melancarkan air susu ibu
Kombinasi asid lemak dan struktur hormonal yang terdapat dalam minyak habbatus sauda dapat melancarkan air susu ibu. Kajian mengenainya di siarkan dalam kesusasteraan kajian di Universiti Potchestroom tahun 1989.

9. Tambahan nutrisi pada ibu hamil
Pada masa pertumbuhan, anak memerlukan nutrisi untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Kandungan omega 3, 6, 9 yang terdapat dalam habbatus sauda merupakan nutrisi yang membantu perkembangan jaringan otak dan janin.

10. Anti tumor
Pada kongres kanser antarabangsa di New Delhi, minyak habbatus sauda diperkenalkan saintis dari makmal Kanser dan Imunologi, California Selatan. Habbatus sauda dapat merangsang sumsum tulang dan sel-sel kekebalan. Kompaun yang terkandung di dalamnya dapat menghancurkan sel-sel tumor dan meningkatkan antibodi.

11. Nutrisi bagi manusia
Habbatus sauda yang kaya dgn nutrisi sangat sesuai untuk warga tua terutama untuk menjaga daya tahan tubuh dan otak agar tidak cepat nyanyuk. Habbatus sauda mengandungi 15 macam asid amino termasuk di dalamnya 9 asid amino essensial. Asid amino essensial tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dalam jumlah yang cukup sehingga perlu adanya tambahan yang dapat mencukupinya seperti habbatus sauda.

Jintan hitam mengandungi bahan aktif yang disebut Nigellion dan timocinon. Nigellion dan timocinon berfungsi dalam tubuh sebagai anti alergi, antioksida, anti infektif dan broncodialating (melonggarkan tekak). Selain itu, juga kaya dgn sumber asid lemak tak tepu seperti asam linoleat, arakidat, eikosanoat, miristat, palmitik dan stearik. Asid-asid lemak ini membantu tubuh mencegah jangkitan, meningkatkan sistem kekebalan dan mengendalikan reaksi alergi. Asam linoleat gamma juga boleh membantu menstabilkan membran-membran sel.


Rasulullah saw bersabda: Gunakanlah Habbatus sauda, ​​kerana di dalamnya terdapat obat untuk segala macam penyakit kecuali maut (Shahih Bukhari dan Muslim)


Terima Kasih...Sila Datang Lagi
 Shahkb Online
Sila Tinggalkan Komen Di Bawah

No comments:

Post a Comment