Tuesday 7 January 2014

Herba Kapsul Tongkat Ali

Herba Serbuk Tongkat Ali
Eurycoma Longifolia Jack is the herb name for 
what is more commonly known as Tongkat Ali, Malaysian Ginseng, or Longjack.
Herba Serbuk Tongkat Ali


Antara kandungan aktif dalam tongkat ali ialah alkaloid, saponins, quassinoids, erycomanone dan eurycomalactone.phyto compounds yang terdapat dalam tongkat ali dapat membantu merangsangkan pengeluaran hormon testosterone bagi lelaki.

Untuk mendapatkan ekstraknya dua cara yang biasa digunakan ialah dengan merebus lama akarnya atau dengan cara mengisar akarnya hingga menjadi serbuk halus dan dijadikan pil, dimasukan ke dalam kapsul serta boleh dijadikan campuran dalam minuman kopi dan teh. 


Kesan pengambilan tongkat ali terhadap libido seks telah dikaji terhadap tikus dan di dapati ianya dapat meningkatkan kekerapan seksual tikus tersebut.


Selain daripada itu herba ini juga dapat merawat masalah sengal-sengal tulang, gatal-gatal, demam kuning ,cirit-birit, masalah penghadaman, sakit pinggang. cegah barah serta menjadi anti HIV


Ada yang menjadikan Tongkat Ali sebagai minuman rutin harian. Sebenarnya Tongkat Ali tidak elok dijadikan minuman harian. Ia sebenarnya hanya minuman ubat-ubatan. Tongkat Ali juga tidak digalakkan pengambilannya secara berterusan. Bukannya tidak boleh minum, tetapi tidak boleh terlalu kerap. Oleh yang demikian,  di sebalik khasiat dan kesedapan Tongkat Ali yang mampu memberikan tenaga, ada juga kelemahannya dan ianya tidak elok untuk kesihatan kita.


Tongkat Ali terkenal kerana mempunyai kesan afrodisiak (penggalak seks). Secara tradisi, Tongkat Ali digunakan untuk merawat beberapa jenis penyakit dan meningkatkan kesihatan termasuk pening kepala, kurap, disentri, bengkak, antitumor, antiradang dan antioksida. Eurikomanone, eurikomalaktone dan eurikomanol (quassinoids) yang banyak terdapat dalam akarnya merupakan kandungan kimia penting industri. Penyelidikan menunjukkan bahawa bahan kimia (fitokimia) yang terdapat dalam Tongkat Ali boleh meningkatkan paras testosteron iaitu hormon yang diperlukan untuk fungsi seksual lelaki.

British Journal of Sports Medicine pernah menerbitkan keputusan kajian saintifik pada tahun 2003, yang menunjukkan Tongkat Ali mengakibatkan peningkatan saiz dan kuasa otot berbanding placebo. Ini mungkin menunjukkan ciri-ciri anabolik pada Tongkat Ali. Sesetengah atlet dan bina badan kini menggunakan hasilan Tongkat Ali dengan harapan ia akan bertindak sebagai penguat testosterone, bagi meningkatkan saiz otot dan prestasi tanpa dadah.


Sebatian aktif dalam Tongkat Ali adalah Glyco Saponins dan Eurypeptides. Eurypeptides adalah rantaian besar asid amino yang bertanggungjawab bagi kesan peningkatan testosterone dalam Tongkat Ali. Ia juga penting bagi mengesahkan jika hasilan Tongkat Ali mengandungi tambahan maltodextrine atau sebarang pengisi lain.

Menerusi kemajuan teknologi dan kajian saintifik, kini Tongkat Ali digunakan sebagai antara bahan utama di dalam pelbagai produk minuman terutamanya kopi. Herba ini juga telah banyak dipasarkan dalam bentuk kapsul.


Menurut pengamal perubatan tradisional, khasiat Tongkat Ali amat sesuai untuk :

i. Menghilangkan rasa letih setelah melakukan aktiviti lasak atau kerja berat; dan
ii. Melancarkan peredaran darah dalam badan.

Namun begitu, pengambilan herba Tongkat Ali ini sebenarnya hanyalah apabila perlu sahaja. bukannya dijadikan sebagai amalan harian.




Herba Serbuk Tongkat Ali


30 BIJI KAPSUL RM 10
Makan 1 biji sehari (mlm seblum tidur)

1 comment:

  1. Sy sudah tidak jual serbuk tongkat ali sbb susah nk dptkn stok.

    Kapsul tongkat ali ada. 30biji rm10
    Facebook herba 100% asli
    Wasap 017 930 6329

    ReplyDelete