Friday 23 May 2014

Kajian Pueraria Mirifica

Sumber: Perubatan Tumbuhan, Institut Penyelidikan, Jabatan Sains Perubatan, Kementerian Kesihatan Awam, Thailand; Julai 2000



Kwao Krua adalah tumbuhan herba asli yang ditemui di hutan di wilayah utara Thailand. Ianya terkenal di kalangan penduduk tempatan selama bertahun-tahun disebabkan oleh khasiat semulajadinya serta keberkesanan sebagai penawar kepada beberapa penyakit . Ianya dianggap sebagai identiti kebangsaan perubatan tradisional di negeri Thailand.


Para Penyelidik dan ahli akademik menggunakan kebijaksanaan dan pengetahuan orang-orang tua bagi mengetahui keajaiban tumbuhan ini manakala banyak universiti-universiti negeri memasukkan tanaman Kwao Krua sebagai kajian dalam kursus-kursus ijazah sarjana mereka. Terdapat 4 jenis Kwao Krua yang bermanfaat dan boleh digunakan bagi tujuan perubatan, sebagai makanan tambahan dan pembuatan bahan kosmetik iaitu White Kwao Krua (Pueraria Mirifica), Kwao Krua Merah (Butea Superba), Hitam Kwao Krua dan Grey Dull Kwao Krua.



Masyarakat tempatan di Thailand menggunakan Pueraria Mirifica lebih daripada 100 tahun, bagi tujuan anti penuaan dari satu generasi ke generasi lain dan perkara ini telah di dedahkan dalam penerbitan oleh Luang Anusan Suntara.

Pada bulan Mei tahun 1931, Luang Anusan Suntara menerbitkan risalah mengenai subjek "Kwao Krua" yang menerangkan cara-cara menggunakan Pueraria Mirifica dalam perubatan dan sebagai anti penuaan. Ia ada di nyatakan di dalam risalah bahawa Pueraria Mirifica:

  • Bertindak sebagai agen anti kedut;
  • Meningkatkan pertumbuhan rambut dan membantu melambatkan pertumbuhan uban
  • Mengurangkan masalah katarak
  • Membantu orang yang mempunyai daya ingatan yang lembab atau hilang ingatan
  • Meningkatkan tenaga dan kecergasan, pergerakan tubuh badan yang lebih refleksif
  • Meningkatkan peredaran darah
  • Meningkatkan selera makan, dan
  • Mengurangkan gejala gangguan tidur atau sukar tidur malam

Pada tahun 1932, Dr. A.F.G. Kerr, Pengarah Seksyen Bunga Journal Persatuan Siam, telah menarik perhatian masyarakat saintifik bahawa tumbuhan Thailand "Kwao Krua", mempunyai nilai yang tinggi sebagai agen anti penuaan.

Dr. Kerr sebagai saintis pertama mewujudkan kesedaran antarabangsa mengenai keberkesanan kwao krua ini sebagai anti penuaan dan seterusnya berjaya mengasingkan phyto estrogen yang terdapat di dalam Pueraria Mirifica pada tahun 1952. Dari sinilah nama Pueraria Mirifica diberi. Berfungsi sebagai "Fountain of Youth" bagi lelaki dan wanita berusia.




Berita Ekonomi Asia, Jan 11, 1999 BANGKOK, 4 Jan
Biologis Thailand mendakwa telah membuktikan tumbuhan yang dikenali sebagai "Kwao Krua," boleh menghasilkan hormon seks estrogen wanita di kalangan wanita dan meningkatkan saiz payudara mereka. 


Wichai Cherdshewasart, profesor madya di Universiti Chulalongkorn berkata beliau menghabiskan hampir setahun menjalankan penyelidikan mengenai ubi Kwao Krua (Pueraria mirifica), mendakwa bahawa ujian menunjukkan payudara seorang wanita meningkat 2.5 sentimeter dalam tempoh lima hari melalui penggunaan bahan ini. 


Biologis itu berkata beliau telah memohon bagi mendapatkan paten untuk mengeluarkan ubat dari Kwao Krua dan kini dalam perancangan pengeluaran bagi industri perubatan. Tetapi keputusan yang tidak terjamin, kata Wichai, kira-kira 20% daripada kes-kes ujian menunjukkan tiada jawapan. "Ia bergantung kepada kesihatan anda. 


Jika anda berada dalam keadaan yang baik, antara 20 dan 45 tahun dan mempunyai struktur badan yang agak besar, anda akan mendapat keputusan yang baik," kata Wichai. "Ia adalah mustahil untuk seorang wanita yang kurus untuk membesarkan payudara dari 75 cm hingga 90 cm dengan mengambil Kwao Krua (Pueraria mirifica)


Menurut legenda, seorang perempuan tua mula datang haid semula selepas sentiasa mengambil ubat Kwao Krua.Para saintis menghabiskan lebih daripada 10 tahun dalam usaha untuk mengesan cerita legenda itu. Pada bulan Februari 1947, mereka akhirnya tahu bahawa ubi ajaib itu ialah Pueraria mirifica. 

Wichai mengesyorkan bahawa dalam sesetengah kes, wanita perlu minum susu di samping mengambil Kwao Krua. wanita kurus yang ingin membesarkan payudara 72,5-cm 77,5 cm dalam tempoh sebulan perlu minum sekurang-kurangnya satu liter susu setiap hari, katanya. 


Selain membesarkan saiz payudara, ubi ini juga boleh membesarkan pinggul, menghaluskan kulit dan menjadikan rambut hitam, menurut Wichai. 


Rm 25 /Botol Exclude Postage

BORONG
Rm 20 /Botol Exclude Postage

(Minima Order 4 Botol)




Terima Kasih...Sila Datang Lagi
 Shahkb Online
Sila Tinggalkan Testimonial Di Ruangan Komen Di Bawah

No comments:

Post a Comment