Wednesday 22 April 2015

Bagaimana Mencerahkan Kulit Secara semulajadi

Bagaimana Mencerahkan Kulit Secara semulajadi

Kulit gelap dan kusam boleh disebabkan oleh pendedahan berlebihan kepada cahaya matahari, pencemaran alam sekitar, keadaan perubatan, kulit kering, tekanan, pilihan gaya hidup miskin, dan penggunaan produk kosmetik kimia yang berpanjangan.

Ramai orang bekerja keras untuk mencapai kulit yang cantik dan sempurna. Pasaran di banjiri dengan krim kulit dan losyen pencerah. Tetapi produk tersebut mempunyai bahan kimia berbahaya yang akhirnya boleh merosakkan kulit anda. Sering kali produk tersebut adalah terlalu mahal.

Anda boleh menyelamatkan diri anda dan wang dengan menggunakan bahan semula jadi yang berkesan mencerahkan dan mencantikkan kulit anda.

Berikut adalah cara untuk mencerahkan kulit secara semula jadi

1. Yogurt
Yogurt, produk susu, mempunyai banyak nutrien yang baik untuk kulit. Ia juga mengandungi asid laktik yang mempunyai ciri-ciri pemutihan. Remedi ini sesuai untuk semua jenis kulit.

Perlahan-lahan sapukan yogurt biasa pada kulit anda. Biarkan ia selama beberapa minit dan kemudian basuh dengan air suam. Amalkan ini sekali setiap hari selama beberapa minggu untuk melihat perubahan yang ketara dalam kulit anda.

Sebagai alternatif, campurkan satu sudu besar yogurt segar dengan separuh sudu madu. Sapukan campuran pada muka dan leher anda. Biarkan selama 10 hingga 15 minit dan kemudian cuci dengan air. Amalkan ini setiap hari untuk mecantikan tona kulit anda.

Anda juga boleh menambah jus lemon sedikit dan beberapa oatmeal untuk yogurt untuk membuat pes yang tebal, dan menggunakannya sebagai topeng muka. Rawatan ini juga akan membantu menjaga kulit anda lembut dan lembap.

2. Oren
Bahan yang paling penting dalam penjagaan kulit adalah vitamin C, yang anda boleh dapat dengan banyak daripada oren. Plus, oren mempunyai pelunturan yang boleh mencerahkan warna kulit anda.

penggunaan jus oren segar boleh meningkatkan tekstur keseluruhan kulit anda serta lebih lembut. Untuk mencerahkan kulit anda, oren boleh digunakan dalam dua cara yang berbeza.

Buat pes dengan menggabungkan dua sudu besar jus oren dan secubit serbuk kunyit. sapu pes pada muka dan leher anda sebelum tidur. Anda juga boleh menggunakannya pada tangan dan kaki anda. Mencucinya pada keesokan harinya. Amal ini setiap hari.

Mengisar kulit kering  oren menjadi serbuk. Campurkan satu sudu daripada kulit serbuk dengan satu sudu besar yogurt plain untuk membuat pes. sapu pada kulit anda dan biarkan selama 15 hingga 20 minit. Bilas dengan air. Ini akan membantu meringankan bintik hitam dan tanda-tanda lain pada muka anda. Amal ini sekali atau dua kali seminggu, tetapi tidak lebih daripada itu.

3. Aloe Vera 
Lidah buaya boleh mengurangkan hyperpigmentation dan mengembalikan warna asal kulit anda. Jerawat adalah salah satu punca utama tona kulit tidak sekata.

Juga, kesan penyejukan lidah buaya membantu menjana semula sel-sel baru dan membina semula tisu yang rosak, ini penting untuk kulit yang sihat.gel aloe vera boleh mencerahkan bintik-bintik hitam dan memperbaiki kulit anda secara keseluruhan.

Potong lapisan luar satu daun lidah buaya. Sapukan gel dengan sempurna pada kulit anda.
Biarkan ia selama kira-kira 30 minit, dan kemudian mencucinya dengan air.
Amal ini sekurang-kurangnya dua kali sehari selama dua minggu.


4. Betik
Betik kerap digunakan dalam pelbagai rawatan kecantikan dan juga boleh digunakan untuk mencerahkan kulit anda. Betik dipercayai mengandungi ciri-ciri pemutihan semula jadi dan pelbagai nutrien yang akan menjadikan kulit anda nampak sihat.

Makan betik sebagai rutin. Ciri-ciri pembersihan am betik akan membersihkan kulit daripada kekotoran yang boleh menyebabkan ia menjadi gelap.

Gosok bahagian dalam kulit betik pada muka anda. Kemudian basuh wajah anda dengan air sejuk dan lap sehingga ia kering. Amal ini setiap hari.



No comments:

Post a Comment