Wednesday 22 April 2015

Manfaat Jus Kunyit

Kunyit adalah satu bahagian penting dalam masakan India dan lain-lain negara-negara Asia.Bersama-sama dengan penggunaannya sebagai bahan masakan, kunyit memainkan peranan penting dalam bidang perubatan herba. Terdapat lebih daripada 300 antioksidan dan nutrien lain dalam kunyit yang menawarkan banyak manfaat kesihatan.
Bersama-sama dengan serbuk kunyit yang sedia ada di pasaran, anda boleh menggunakan jus kunyit mentah untuk meraih manfaat kesihatan. Menurut Universiti Maryland, dos yang disyorkan serbuk kunyit adalah 1-3 gram (½ ke 1 ½ sudu teh) setiap hari.
DIY-kunyit-jus-dilakukan s
jus kunyit DIY
Akar kunyit segar boleh didapati di kedai-kedai makanan kesihatan. Ia boleh di kisar untuk mendapatkan jusnya.

1. Basuh beberapa keping akar kunyit segar dengan air

DIY kunyit jus Langkah 1

2. mengisar akar kunyit untuk mendapatkan jus.

DIY kunyit jus step2
Jus kunyit DIY
DIY kunyit jus step3
Jus DIY kunyit diekstrak
Simpan jus di dalam peti sejuk dan gunakan ia dalam masa 3 hari akan datang. Anda boleh menggunakan jus kunyit segar dalam smoothie, sup, susu atau dalam masakan kegemaran anda.

3. Letakkan 1 hingga 2 sudu besar jus kunyit segar dalam jag.

DIY kunyit resipi jus Langkah 1

4. Masukkan jus lemon 1 hingga 2 sudu, bergantung kepada citarasa anda.

DIY kunyit resipi jus step2

5. Sebagai pilihan, tambah jus halia sedikit.

DIY kunyit resipi jus step3

6. Tambah 2 sudu besar madu mentah.

DIY kunyit resipi jus step4

7. Tambah 2 cawan air sejuk dan kacau.

DIY kunyit resipi jus step5
Hidangkan minuman ini dengan ais, dan menyimpan jus lebihan di dalam peti sejuk selama beberapa hari sahaja. 
DIY kunyit jus resipi
Jus kunyit biasanya selamat untuk kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, sesetengah mungkin mengalami sakit perut. Apabila di ambil secara berlebihan, ia juga boleh menyebabkan ulser perut.
Selain itu, kunyit mungkin tidak sesuai untuk mereka yang menghidap batu karang dan halangan saluran biliary. Ia juga bertindak sebagai pencair darah.
Berikut adalah beberapa manfaat kesihatan jus kunyit mentah.

1. Mengurangkan Sakit Artritis

Kunyit mempunyai sebatian yang dikenali sebagai curcumin yang mempunyai ciri-ciri anti-radang dan antioksidan. Kompaun ini juga berfungsi lebih baik daripada ubat anti-radang (NSAID) kerana ia menghalang pelbagai laluan proinflammatory. 
Oleh itu, jus kunyit membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan, dua tanda-tanda lazim artritis, osteoartritis dan artritis reumatoid. Jus kunyit boleh melambatkan perkembangan penyakit ini.

2. Penyakit Treats Alzheimer

Jus Kunyit berguna untuk mencegah atau melambatkan perkembangan penyakit Alzheimer, yang menyebabkan kehilangan ingatan secara beransur-ansur. Keradangan adalah salah satu punca utama penyakit Alzheimer.
Di samping itu, pengambilan jus kunyit meningkatkan aliran oksigen ke otak. Ini juga boleh mencegah atau melambatkan perkembangan penyakit Alzheimer .

3. Mencegah Kanser

Jus kunyit mentah adalah rawatan yang berpotensi terhadap kanser. curcumin dalam kunyit membantu badan menyingkirkan radikal bebas dan mengurangkan kerosakan kepada membran sel dan DNA yang boleh meningkatkan risiko kanser.
Kunyit boleh membantu mencegah atau merawat pelbagai jenis kanser, termasuk prostat, payudara, paru-paru, hati, mulut, kulit dan kanser kolon. Anda boleh menikmati faedah anti kanser perlindungan curcumin dengan menambah jus kunyit mentah sedikit air dan meminumnya setiap pagi ketika perut kosong.

4. Menyembuhkan Masalah Penghadaman

Dalam kes senak, jus kunyit adalah salah satu rawatan terbaik. Kunyit merangsang pundi hempedu yang membantu pencernaan dan mengurangkan gejala-gejala seperti kembung, gas, pedih ulu hati dan sembelit. Selain itu, jus kunyit meningkatkan penghadaman dengan meningkatkan kadar metabolisme badan.
Kunyit juga boleh melegakan gejala-gejala sindrom usus dan ulser kolitis. Makan sekeping kecil kunyit mentah atau minum sedikit jus kunyit dengan air setiap hari untuk mengelakkan masalah penghadaman.

5. Menggalakkan Kesihatan Jantung

Jus Kunyit juga membantu menjaga hati anda berfungsi dengan baik . Mengekalkan tahap kolesterol yang betul boleh mencegah pelbagai penyakit kardiovaskular. Ia juga mengurangkan risiko strok.

6. Mengawal Gula dalam Darah

Satu lagi faedah kesihatan jus kunyit adalah ia membantu mengawal tahap gula dalam darah di kalangan pesakit diabetes. Kunyit membantu mengekalkan pankreas berfungsi dengan baik. Ini seterusnya membantu mengawal dan mengimbangi paras insulin dan mengelakkan rintangan insulin.
Ia juga meningkatkan keberkesanan ubat yang digunakan untuk merawat kencing manis. Mengawal gula dalam darah anda, tambahkan 1 sudu teh jus kunyit dan ¼ sudu teh serbuk lada hitam ke dalam secawan air dan minum sekali sehari.

7. Menyembuhkan Luka

Anda juga boleh menggunakan jus kunyit yang tidak dicairkan atau pes kunyit mentah untuk mempercepatkan penyembuhan luka kecil dan luka . Kunyit mengandungi agen antiseptik semula jadi dan anti-bakteria yang boleh membantu menyembuhkan luka kecil dan mengelakkan jangkitan.
Tindakan anti-radang yang mengurangkan keradangan dan kesakitan. Ia juga membantu dalam pembentukan sel-sel kulit baru untuk menutup luka.

No comments:

Post a Comment