Thursday 19 December 2013

Antara Khasiat Kesihatan Dari Madu dan Kayu Manis




Campuran madu dan kayu manis menjadi penawar kebanyakan penyakit. Perubatan Ayurvedic dan Yunani telah berkurun menggunakan madu sebagai ubat utama. Madu dihasilkan di kebanyakan negara-negara di dunia. Saintis hari ini juga mendapati madu sebagai ubat yang sangat berkesan untuk semua jenis penyakit. Madu boleh digunakan tanpa kesan sampingan. Walaupun madu manis, apabila ia diambil dalam dos yang betul sebagai ubat, ia tidak membahayakan walaupun pesakit kencing manis.

1. PENYAKIT JANTUNG: Buat pes madu dan serbuk kayu manis, letak pada roti bakar, (sebagai ganti sekaya dan jem)  amalkan makan untuk sarapan pagi. Ia mengurangkan kolesterol dan berpotensi menyelamatkan daripada serangan jantung. Walaupun anda sudah mempunyai sejarah serangan jantung, ia boleh elakkan serangan yang berikutnya.

Penggunaan tetap kayu manis dan madu menguatkan denyutan jantung. Di Amerika dan Kanada, pelbagai rumah kejururawatan telah merawat pesakit dengan jayanya, dan telah mendapati bahawa arteri dan vena yang telah kehilangan fleksibiliti dan tersumbat; madu dan kayu manis mampu menguatkan arteri dan vena semula.


2. GIGITAN SERANGGA: Ambil satu bahagian madu dan dua bahagian air suam, tambahkan satu sudu teh kecil serbuk kayu manis, gaul dan sapukan di tempat yang sakit. Kesakitan akan berkurangan dalam seminit dua.

3. ARTHRITIS: Pesakit arthitis boleh mendapat manfaat dengan mengambil satu cawan air panas dengan dua sudu madu dan satu sudu kecil serbuk kayu manis. Apabila diambil setiap hari walaupun artritis kronik, boleh diubati.

Dalam kajian baru-baru ini yang dijalankan di Universiti Copenhagen, ia telah mendapati bahawa apabila doktor merawat pesakit mereka dengan campuran satu sudu madu dan setengah sudu teh serbuk kayu manis sebelum sarapan pagi, mereka mendapati bahawa dalam masa seminggu (daripada 200 orang dirawat) hampir 73 pesakit telah benar-benar lega sakit – dan dalam tempoh sebulan, kebanyakan semua pesakit yang tidak boleh berjalan atau bergerak kerana artritis kini mula berjalan tanpa rasa sakit.

4. RAMBUT GUGUR: Sebelum mandi, letak campuran minyak zaitun panas + 1 sudu besar madu + 1 sudu teh serbuk kayu manis di kepala selama 5 – 15 minit. Kemudian, bilas dengan air.

5. JANGKITAN PUNDI KENCING: Ambil dua sudu serbuk kayu manis dan satu sudu teh madu dalam segelas air suam dan minum. Ia memusnahkan kuman dalam pundi kencing.

6. SAKIT GIGI: Letakkan campuran 1 sudu teh serbuk kayu manis + 5 sudu teh madu pada gigi yang sakit, 3 kali sehari sehingga hilang sakit.

7. KOLESTEROL: 2 sudu besar madu dan 3 sudu teh serbuk kayu manis bercampur dalam 16 auns air teh yang diberikan kepada pesakit kolesterol telah didapati mengurangkan tahap kolesterol dalam darah sebanyak 10% dalam tempoh 2 jam. Seperti yang disebutkan untuk pesakit artritis, apabila diambil 3 kali sehari, mana-mana kronik kolesterol boleh diubati. Menurut maklumat, madu asli yang diambil dengan makanan harian melegakan masalah kolesterol.

8. DEMAM SELSEMA: Mereka yang mengalami selesema biasa atau teruk perlu mengambil 1 sudu besar madu suam dengan 1/4 sudu serbuk kayu manis setiap hari selama 3 hari. Proses ini akan menyembuhkan batuk yang paling kronik, sejuk, dan melegakan sinus, dan ia adalah lazat juga!

9. KEMANDULAN: Perubatan Yunani dan Ayurvedic sudah beribu tahun menggunakan madu untuk merawat masalah lelaki. Jika lelaki mandul mengamalkan pengambilan 2 sudu besar madu sebelum tidur setiap hari, masalahnya akan selesai.

Wanita yang tidak hamil boleh ambil secubit serbuk kayu manis yang dicampur 1/2 sudu teh madu, letak pada gusi supaya ia boleh larut bersama air liur dan ditelan. Buat secara kerap.

Satu pasangan di Maryland, USA tidak dapat zuriat selama 14 tahun. Isteri itu mengandung setelah 4 bulan mengamalkan madu dan kayu manis seperti kaedah di atas.


10. SAKIT PERUT: Madu diambil dengan serbuk kayu manis penawar sakit perut dan juga dikatakan untuk membersihkan ulser perut dari akar.

11. GAS: Menurut kajian yang dilakukan di India dan Jepun, ia mendedahkan bahawa apabila madu diambil dengan serbuk kayu manis, perut lega dari gas.

12. SISTEM IMUN: Penggunaan harian madu dan serbuk kayu manis menguatkan sistem imun dan melindungi tubuh daripada serangan bakteria dan virus. Saintis telah mendapati bahawa madu mempunyai pelbagai vitamin dan zat besi dalam jumlah yang besar. Pengamalan madu secara kerap menguatkan sel darah putih untuk melawan penyakit bakteria dan virus dan penyakit berjangkit.


13. TIDAK HADAM:  Serbuk kayu manis ditaburkan pada dua sudu madu diambil sebelum makan melegakan keasidan dan menghadamkan makanan berat.

14. INFLUENZA: Seorang saintis di Sepanyol telah membuktikan bahawa madu mengandungi kandungan semulajadi  yang membunuh kuman selesema dan menyelamatkan pesakit dari selesema.

15. AWET MUDA: Teh dibuat dengan madu dan serbuk kayu manis, apabila diambil dengan kerap, melambatkan kesan tua. Gunakan 4 sudu madu, 1 sudu teh serbuk kayu manis, dan 3 cawan air mendidih untuk membuat teh. Minum 1/4 cawan, 3 hingga 4 kali sehari. Ia mengekalkan kulit yang segar dan lembut dan awet muda.

16. SAKIT KERONGKONG: Apabila tekak rasa menggelitik atau parau, ambil minum satu sudu madu. Ulangi setiap tiga jam sehingga tekak sudah selesa.

17. JERAWAT: 3 sudu madu dan 1 sudu teh pes serbuk kayu manis. Sapukan pes ini pada jerawat sebelum tidur dan basuh pada keesokan harinya dengan air suam. Apabila dilakukan setiap hari selama 2 minggu, ia membuang semua jerawat dari akar.

18. JANGKITAN KULIT: Sapukan madu dan serbuk kayu manis di bahagian yang terjejas ekzema, kurap, dan semua jenis jangkitan kulit.

19. TURUN BERAT: Setiap pagi sebelum sarapan, ketika perut kosong, dan pada waktu malam sebelum tidur, minum madu dan serbuk kayu manis direbus dalam satu cawan air. Apabila diambil dengan kerap, ia mengurangkan berat walaupun orang yang paling gemuk. Juga, minum campuran ini kerap tidak membenarkan lemak untuk berkumpul dalam badan walaupun seseorang makan makanan yang berkalori tinggi.

20. KANSER: Penyelidikan baru-baru ini di Jepun dan Australia telah mendedahkan bahawa kanser perut dan tulang telah sembuh dengan jayanya. Pesakit yang menderita kanser dari jenis ini setiap hari perlu mengambil 1 sudu besar madu dengan 1 sudu teh serbuk kayu manis 3 kali sehari selama 1 bulan.

21. LESU: Kajian terbaru telah menunjukkan bahawa kandungan gula madu adalah lebih membantu kekuatan badan dan bukan memudaratkan. Warga emas yang mengambil madu dan serbuk kayu manis adalah lebih cergas dan fleksibel.

Dr Milton, yang telah melakukan kajian, berkata bahawa 1/2 sudu madu diambil dalam segelas air dan ditaburi dengan serbuk kayu manis, walaupun apabila kecergasan badan mula berkurangan, apabila diambil setiap pagi dan di sebelah petang pada kira-kira pukul 03:00, kecergasan badan meningkat dalam tempoh seminggu.


22. NAFAS BERBAU: Rakyat Amerika Selatan, berkumur dengan 1 sudu teh madu dan serbuk kayu manis dicampur air panas di pagi hari jadi nafas mereka kekal segar sepanjang hari.

23. HILANG PENDENGARAN: Setiap hari, pagi dan malam, amal madu dan serbuk kayu manis, yang diambil dengan jumlah yang sama, mengembalikan pendengaran.

No comments:

Post a Comment