Tuesday 6 January 2015

Makanan untuk Ibu Hamil

Makanan untuk Ibu Hamil

Beras merah
Beras merah mengandungi EPA dan DHA yang sangat baik untuk perkembangan janin. Selain itu, beras merah untuk ibu hamil dapat membantu menurunkan kolesterol dalam darah.

Telur
Hasil penelitian menunjukan adanya kandungan Kolin pada telur yang dapat meminima stres dan menyempurnakan perkembangan otak janin.

Ikan
Ikan berperanan memenuhi keperluan Omega 3 yang diperlukan ibu hamil serta kandungan nutrisi lain seperti Protein dan Mineral. Banyak jurnal yang menyarankan untuk memaksimakan pengambilan salmon kerana nilai kandungan merkurinya lebih rendah.

Ubi keledek
Ubi keledek mengandungi Karotenoid yang memberikan warna oren. Pigmen warna orange inilah yang akan membantu anda dalam meningkatkan Vitamin A. Kandungan antioksidan-nya juga mampu mencegah ibu hamil dari radikal bebas yang merosak sel di dalam tubuh.

Kacang-kacangan
Kacang hijau sangat baik untuk ibu hamil kerana adanya kandungan serat yang mencukupi keperluan serat pada kehamilan. kandungan lemak pada kacang hijau sangat bagus untuk dikonsumi dan mampu menjaga tekanan darah ibu hamil. Selain itu, folat dalam kacang hijau juga dapat membantu mencegah terjadinya cacat pada bayi.

Avocado
Adanya kandungan Vitamin B kompleks di dalam buah avocado. Buah avocado juga memiliki asid lemak tak tepu, supaya ibu hamil mendapat energi tambahan ketika kehamilan.

Yogurt
Makanan ini di hasilkan dari fermentasi dengan adanya bakteria laktobacillus mengandungi Protein yang membantu dalam pertumbuhan janin, serta Kalsium yang dapat menguatkan tulang pada janin. 

No comments:

Post a Comment