Friday 26 June 2015

Top Benefits of Pandan Leaves for Health and Beauty

Pandan (Pandanus amaryllifolius) is a tropical plant in the Pandanus genus, which is commonly known as pandan leaves, and is used widely in Southeast Asian cooking as a flavoring.

Here are some Benefits of Pandan Leaves for Health and Beauty

Overcoming Weak Nerves 
Rinse three (3pieces pandan leaves and thinly sliced​​, then boiled with three (3cups of water to boil until the remaining approximately two (2glasses of waterdrink cold waterafter the morning and afternoon

Overcome Dandruff 
Rinse 2 to 5 pieces of pandan leavestiny little slices and crushed into powderusing the results of the collision pandan leaves to wipe rubbed scalp regularly

blacken Hair 
7 pieces of fresh pandan leaves evenly chopped and boiled with a glass of water to boilingand greenishlet the cold water condenses after overnight and morning mix with the juice ofthree (3ripe noni fruitUse water to wash hair the mixture three times a week on a regular basis.


Antirheumatic and stiff 
3 pieces of fresh pandan leaves washed and thinly sliced​​. Brewed with half a cup ofchopped coconut oil, stirring evenly, use as a liniment after cold concoction

Lowering High Blood Pressure
 
Boil pandan leaves with two cups of water until the remaining approximately a glass ofwater, drink morning and evening regularly until blood pressure returned to normal.




Pandan wangi mempunyai nama latin (Pandanus amaryllifolius Roxb.) Dan termasuk keluarga Pandanaceae. Tanaman ini biasanya hidup di paya-paya atau di tempat-tempat yang lembap dan teduh. Namun, kerana manfaatnya yang cukup besar bagi kehidupan manusia, tumbuhan ini kini sudah mula ditanam di pekarangan rumah. Untuk perkembangbiakannya dilakukan dengan cara memisahkan tunas baru dari rumpunnya yang tumbuh di antara akar-akar.



Manfaat pandan wangi untuk kehidupan manusia adalah sebagai zat pewarna alami makanan sekaligus sebagai pewangi. Ya, daun pandan wangi menimbulkan aroma yang khas. Biasanya digunakan untuk pembuatan kuih dan minuman. Selain untuk pengawet dan pewangi, tanaman ini juga kerap dimanfaatkan sebagai ubat tradisional.


 Diantaranya dapat digunakan untuk merawat penyakit sendi, pegal linu, gelisah dan merawat lemah saraf. Selain itu, daun pandan wangi juga dimanfaatkan untuk dunia kecantikan sebagai bahan semulajadi untuk rawatan rambut. Antara lain untuk menyuburkan rambut, menghitamkan rambut, mengatasi rambut gugur hingga menghilangkan kelemumur. Kandungan yang terdapat di dalamnya adalah alkaloida, saponin, flavonoida, tanin, polifenol, dan zat warna.


Sudah lama daun pandan wangi dijadikan sebagai bahan herba untuk mengatasi pelbagai penyakit. Berikut ini beberapa preskripsi rawatan menggunakan daun pandan wangi. 


1. Mengubati penyakit sendi rematik adalah penyakit yang biasa dialami oleh orang tua. Nah, orang-orang zaman dulu apabila diserang penyakit sendi menggunakan daun pandan wangi untuk mengatasinya.Caranya, ambil 3 helai daun pandan segar, cuci bersih kemudian potong-potong menjadi beberapa bahagian.Seduh dengan setengah cawan minyak kelapa yang sudah dididihkan sambil dikacau-aduk hingga merata. Setelah sejuk, gunakan sebagai ubat gosok untuk mengurut kawasan yang sakit. 


2. Merawat sakit otot Pekerja keras biasanya sering mengalami sakit otot.Namun, jika di rumah anda terdapat tanaman pandan wangi, boleh digunakan untuk merawat sakit ototCaranya, sediakan 5 helai daun pandan segar dan 20 helai daun serai. Cuci bersih kemudian ditumbuk hingga halus. Tambah 1 sudu makan minyak kayu putih dan minyak gandapura kemudian aduk hingga rata. Gunakan ramuan tersebut untuk menggosok dan mengurut bahagian badan yang sakit. 


3. Merawat lemah saraf Ambil 3 helai daun Pandan wangi, cuci bersih kemudian dipotong-potong. Rebus dengan 3 gelas air hingga tersisa 2 gelas sahaja. Setelah sejuk, minum ramuan tersebut 2 kali sehari setiap pagi dan petang, masing-masing satu gelas setiap kali minum. 


4. Mengatasi gelisah Seringkali seseorang terkena masalah emosional sehingga merasa gelisah. Biasanya masa malam hari.Jika anda mengalami hal ini, ambil 2 helai daun pandan wangi lalu cuci bersih dan hiris tipis. panaskan dengan segelas air mendidih. Setelah sejuk, saring airnya lalu diminum sekaligus.Lakukan 2 atau tiga kali sehari sampai merasa tenang. 


5. Menurunkan tekanan darah tinggi Untuk anda yang mengalami hipertensi alias tekanan darah tinggi, daun pandan wangi boleh digunakan untuk mengatasinya. Caranya, ambil beberapa helai daun pandan wangi kemudian direbus dengan tiga gelas air hingga tersisa 2 gelas. Saring airnya, lalu minum ramuan tersebut dua kali sehari pagi dan petang. 



6. Menambah nafsu makan Ambil 2 helai daun pandan, cuci bersih dan potong kecil-kecil. Rebus dengan 3 gelas air hingga tinggal separuh. Saring airnya dan minum ramuan tersebut 2 kali sehari.

No comments:

Post a Comment